Familien Østergaard

Leiba - ikke længere min cykel

13. april 2014 - Cykel solgt

Min Leiba tid er slut - jeg har solgt cyklen og sendt den til Nord Jylland, hvor den nu kører rundt og gør en mand glad.


27. august 2012 - nyt kædetræk

Før sommerferien havde jeg (igen) store problemer med at cyklen smed en eller begge kæder. Specielt kædetab på den forreste del var problematisk, da det er meget bøvlet at få kæden på igen.

Og da jeg skulle være i Malawi i en hel måned besluttede jeg at sætte cyklen ud til Velomobilcentret i Ganløse og få dem til at "gøre noget ved problemet" i håb om at den ville være køreklar når jeg kom hjem til Danmark igen.

En uge inden jeg rejste til Afrika afleverede jeg cyklen i Ganløse og vi aftalte, at jeg skulle have et estimat på mail, så jeg kunne tage stilling til, hvad der skulle gøres. Nogle dage inden jeg rejste kørte jeg en tur forbi Ganløse for at hente nogle ting jeg havde glemt i cyklen og håbede på at vi lige kunne vende estimatet, men der var ikke lavet noget estimat endnu.

Da jeg havde været i Afrika et par uger uden af have hørt noget fra Ganløse tillod jeg mig at skrive og høre på status. En lille uge senere fik jeg svar med 3 mulige løsninger. Jeg valgte (dagen efter) den største model, cyklens to kæder ville blive erstattet af én. En af grundene til de to kæder er gearing og for at få samme gearing med én kæde skulle der en større klinge forrest, hvilket der ikke umiddelbart er plads til, så der skulle også laves lidt fiber arbejde.

Et par dage inden jeg kom til Danmark skrev jeg spurgte til status og mindede om, at jeg skulle bruge cyklen d. 7/8 - hvilket de godt vidste. De havde ikke fået den store klinge hjem, så jeg kunne godt hente cyklen, men den skulle retur når de sidste dele kom hjem.

Nå, jeg fik vist cyklen frem til nogle folk fra Schweiz- helt fint.

Efter et par uger dukkede de sidste dele op og de skulle have cyklen ud. Afleverede cyklen tirsdag eftermiddag og den ville være færdig "i slutningen af ugen". Det skal lige bemærkes, at der også skulle laves en forstærkning af den bageste affjedring, så det var rimeligt nok, at det skulle tage noget tid, men i min lille bog er "slutningen af ugen" = fredag eftermiddag, men det var ikke tilfældet. Cyklen var først færdig til afhentning i løbet af weekenden.

Hentede den søndag formiddag.

Nu kører den rigtig fint og jeg er meget glad for Velomobilcentrets arbejde, men jeg er ikke imponeret over deres leveringshastighed. Godt, at jeg bor tæt på - ellers var jeg blevet virkelig vred over at skulle frem og tilbage så mange gange.



30. november 2011

Lyset virkede ikke rigtig, så nu har jeg skiftet de fleste af ledningerne og alt virker igen - selv bremselyset, der ikke har virket siden den var hos cykelsmeden sidst.

Dejligt.


Fredag d. 21. januar 2011 - nyt look

Efter tyveri og medfølgende hærværk fik jeg ny "låge" til kabinen. Farven var naturligvis ikke helt som resten af cyklen, så nu har jeg fået lagt en helt anden farve på "lågen". Det er blevet meget flot synes jeg :)


IMAG0035.jpg

IMAG0035.jpg





Lørdag d. 10. april 2010

Deltager i Liggecykelforeningens årlige udstilling - denne gang i Århus arrangeret i samarbejde med Århus Cykelby. Et fint arrangement med mange interesserede.

L1030762-web.jpg

 

L1030761-web.jpg

 


Torsdag d. 29. oktober 2009 

Har lige hentet kabinen fra første besøg hos en rigtig cykelsmed - der skulle nye bremseklodser på og mit forsøg på at skifte dem selv gik ikke så godt, så jeg måtte søge professionel hjælp. Efter at have ringet til næsten alle cykelværksteder i Allerød og Hillerød fik jeg fat i Pauli Cykler i Hillerød, der gerne ville hjælpe mig. Så nu er der igen olie på bremsesystemet og ved samme lejlighed fik jeg ordnet parkeringsbremsen, der ikke har virket siden jeg satte motor på og en ny bagkrans der gerne skulle geare den lidt tungere. Super dejligt og mange tak til Pauli Cykler Hillerød (jeg er ikke imponeret over afdelingen i Allerød).


Torsdag d. 16. - 22. juli 2009 

Allerød - Blå Sommer - Allerød


Søndag d. 14. juni 2009

Deltager i COP15 Cycling Tour: From Kyoto to Copenhagen et cykelarrangement i relation til klimakonferencen. En fin lille tur rundt i København. Lidt for mange brosten.

web-L1020280.jpg

Og ja, jeg var ikke den eneste i kabinecykel :-)

web-L1020284.jpg

 


Lørdag d. 6. juni 2009

Maskinfest "Fars Dag" på teknisk museum. Et super hyggeligt arrangement, hvor mange var forbi for at høre mere om cyklen.

web-L1020268.jpg

 

web-L1020270.jpg


Fredag d. 5. juni 2009

Mads og jeg har kigget lidt på energiforbug. Vi er kommet frem til at kabinen kører omkring

2.400 km/l

Dvs. 2.400 km på energi svarende til energien i 1 l benzin.

Det koster 66 øre at køre 100 km i cyklen (kun udgiften til strøm)

Og endelig belaster den miljøet med 2 gram CO2 pr. km - med mindre vi siger, at den bliver ladt op med strøm fra vores solceller - så er tallet nul.


Onsdag d. 3. juni 2009

Problemer med bagskifteren.


Søndag d. 17. maj - 2009

Deltager i AllerødTour.

Kører 30 rundturen - en flot rute - bare trist, at den går over de militære områder, så man ikke kan bruge den til daglig.leiba-allerodtour.jpg
Foto AllerødNyt

 

L1020244.JPG

Kørte turen med medvind på niveau 1 svarende til 25% af 250W. Jeg regner med at det ca. kompenserer for mervægt af cykel, motor og batteri. Jeg kom rundt med en gennemsnitspuls på 162, så lidt har jeg lavet...

Interessant om disse motionsløb på et tidspunkt får en politik for el-cykler.


Lørdag-søndag d. 25-26. april - 2009

Katrine og jeg var igen i år på Spezi

 


Søndag d. 19. april - 2009

På udstilling med Liggecykelforeningen

Udstilling1.jpg
Foto Uffe Ougaard

Udstilling2.jpg
Foto Uffe Ougaard

Aerorider tiltrak sig en del opmærksomhed, men jeg tror nu stadig Leiba har en plads på det danske marked. Det er attraktivt med en let kabinecykel, der har lov til at køre på cykelstierne. Aerorider kan godt nok købes som cykel (normalt er det en knallert 45), men det bliver den ikke lettere af - den vejer omkring 60 kg mod Leibaens 35 kg (begge uden vægt at batteri). Det betyder, at Aerorideren i praksis ikke kan køres uden hjælpemotor - det kan man godt med Leibaen.


Lørdag d. 28. marts 2009

Forårsklar med nyt batteri til medvinden.

Deltager på Liggecykelforeningens udstilling d. 19. april.


Aktiviteter i 2007 og 2008